Załącznik do uchwały Zarządu Towarzystwa Przytułku św. Franciszka Salezego w Warszawie z dnia 3 czerwca 2019
Regulamin organizacyjny Domu Pomocy Społecznej
Towarzystwa Przytułku św. Franciszka Salezego w Warszawie.
Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1.
Niniejszy regulamin organizacyjny określa organizację i zasady funkcjonowania Domu Pomocy Społecznej Towarzystwa Przytułku św. Franciszka Salezego w Warszawie, ul. Solec 36A zwanego dalej „Domem”.
§ 2.
- Dom jest jednostką organizacyjną stowarzyszenia pod nazwą Towarzystwo Przytułku św. Franciszka Salezego w Warszawie, z siedzibą pod adresem 00-394 Warszawa, ul. Solec 36A, wpisanego do Rejestru Stowarzyszeń i innych Organizacji Społecznych i Zawodowych, Fundacji oraz Samodzielnych Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla miasta stołecznego Warszawy w Warszawie, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem 0000063509, które uzyskało status organizacji pożytku publicznego z dniem 02.07.2007 roku, zwanego dalej „Towarzystwem”.
- Dom uzyskał wpis do rejestru domów pomocy społecznej województwa mazowieckiego, prowadzonego przez Wojewodę Mazowieckiego, pod numerem 107.
- Dom działa na podstawie i w granicach właściwych przepisów prawa, a w szczególności:
- Ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tekst jednolity: Dziennik Ustaw z 2018 roku pozycja 1508 ze zmianami) zwanej dalej Ustawą;
- Ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (tekst jednolity Dziennik Ustaw z 2017 roku pozycja 882 ze zmianami);
- Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jednolity Dziennik Ustaw z 2017 roku z późniejszymi zmianami);
- Ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity Dziennik Ustaw z 2018 roku pozycja 395 ze zmianami);
- Ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tekst jednolity Dziennik Ustaw z 2018 roku pozycja 450 ze zmianami);
- Ustawy z dnia 26 czerwca 1974 roku Kodeks Pracy (tekst jednolity Dziennik ustaw z 2018 pozycja 917 z późniejszymi zmianami);
- Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodek Postępowania Administracyjnego (tekst jednolity Dziennik Ustaw z 2018 roku pozycja 2096 z późniejszymi zmianami);
- Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 sierpnia 2012 r. w sprawie domów pomocy społecznej (tekst jednolity Dziennik Ustaw z 2018 roku pozycja 734 ze zmianami);
- Statutu Towarzystwa;
- Niniejszego regulaminu organizacyjnego ustalonego przez niepubliczny podmiot prowadzący, zwanego dalej Regulaminem
§ 3.
- Podmiotem, który utworzył i prowadzi Dom, jest Towarzystwo.
- Siedzibą Domu jest budynek, będący własnością Towarzystwa, zlokalizowany pod adresem 00-394 Warszawa, ul. Solec 36A.
Rozdział II
CELE I ZADANIA DOMU
§ 4.
- Dom przeznaczony jest dla osób w podeszłym wieku, a w szczególności osób przewlekle somatycznie chorych. Dom dysponuje 100 miejscami dla mieszkańców, odpowiadających standardom w zakresie usług socjalno-bytowych określonych stosownymi przepisami.
- Celem działania Domu jest zapewnienie jego mieszkańcom całodobowej opieki oraz zaspokojenie niezbędnych potrzeb bytowych, opiekuńczych i wspomagających na poziomie zgodnym z obowiązującymi przepisami i standardami.
- W zakresie realizacji umów o wsparcie zadania publicznego z zakresu pomocy społecznej polegającego na zapewnieniu całodobowej opieki nad mieszkańcami w Domu Pomocy Społecznej, miejscami w Domu dysponuje, z upoważnienia Prezydenta miasta stołecznego Warszawy, Warszawskie Centrum Pomocy Rodzinie.
- Do Domu przyjmowane są osoby na podstawie decyzji kierującej wydanej przez organ gminy właściwy dla tej osoby w dniu jej kierowania oraz decyzji o umieszczeniu osoby, wydanej z upoważnienia Prezydenta miasta stołecznego Warszawy lub uchwały Zarządu Towarzystwa.
- Za pobyt w Domu pobierane są opłaty od mieszkańców umieszczonych w placówce zgodnie z decyzją o jakiej mowa w ustępie 4 oraz umową zawartą z mieszkańcem na podstawie uchwały Zarządu..
- Zasady korzystania z usług świadczonych przez Dom określone są w Regulaminie Pobytu w Domu Pomocy Społecznej wydanym przez Dyrektora Domu.
- Dom umożliwia mieszkańcom korzystanie z przysługujących im uprawnień do świadczeń zdrowotnych oraz pokrywa koszty ryczałtowe i częściowe do wysokości limitów cen przewidzianych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia.
- W celu określenia indywidualnych potrzeb mieszkańca Domu oraz zakresu usług, o których mowa w ustępach 1 i 2, powołuje się zespoły terapeutyczno-opiekuńcze składające się w szczególności z pracowników, którzy bezpośrednio zajmują się wspieraniem mieszkańców.
- Dom realizuje indywidualne plany wsparcia mieszkańców poprzez pracę „pracownika pierwszego kontaktu” koordynowaną przez psychologa.
§ 5.
- W Domu działa samorząd mieszkańców zwany Radą Mieszkańców. Celem działania Rady Mieszkańców jest współdziałanie w bieżącej organizacji życia Domu z uwzględnieniem zaspokajania w szczególności potrzeb bytowych, społecznych, kulturalnych i religijnych mieszkańców.
- Zakres działań Rady mieszkańców określa Regulamin Samorządu przyjęty przez ogólne zebranie mieszkańców i zatwierdzony następnie przez Dyrektora Domu.
Rozdział III
STRUKTURA ORGANIZACYJNA DOMU
§ 6.
- Domem kieruje Dyrektor Domu odpowiedzialny za całokształt jego działalności.
- W razie nieobecności Dyrektora Domu jego obowiązki przejmuje wskazany przez niego jeden z jego zastępców.
- Dyrektora Domu zatrudnia i zwalnia Zarząd Towarzystwa.
- Osoby zatrudniane na stanowiskach Zastępców Dyrektora wskazuje Zarząd Towarzystwa.
- Podstawowymi komórkami organizacyjnymi Domu są piony, działy oraz stanowiska pracy; szczegółowa struktura organizacyjna stanowi załącznik do niniejszego Regulaminu.
- W uzasadnionych przypadkach Dyrektor Domu może tworzyć sekcje.
- Pionami: Opiekuńczym oraz Terapii, Integracji Społecznej i Gospodarczym kierują bezpośrednio Zastępcy Dyrektora Domu a pionem Finansowo-Księgowym Główny Księgowy.
- W skład struktury organizacyjnej Domu wchodzą następujące podstawowe komórki organizacyjne i samodzielne stanowiska pracy:
- Pion Opiekuńczy;
- Pion Terapii, Integracji Społecznej i Gospodarczy;
- Pion Finansowo-Księgowy;
- Dział Administracji;
- Samodzielne wieloosobowe stanowisko pracowników socjalnych;
- Samodzielne stanowisko do spraw kadr i organizacji;
- Samodzielne stanowisko – Kapelan;
- Samodzielne stanowisko – Radca Prawny;
- Samodzielne stanowisko pracy do spraw BHP i p. poż.
§ 7.
- Do obowiązków Dyrektora Domu należy bezpośrednie i pośrednie kierowanie całokształtem działalności Domu, a w szczególności:
- Właściwe i zgodne z obowiązującymi przepisami i umowami gospodarowanie pozostającymi w dyspozycji Domu środkami finansowymi;
- Sporządzanie planów pracy Domu oraz nadzór nad ich realizacją;
- Wykonywanie zadań pracodawcy w rozumieniu Kodeksu Pracy dla pracowników Domu;
- Reprezentowanie Domu na zewnątrz;
- Dokonywanie czynności prawnych w tym zaciąganie zobowiązań w zakresie związanym z funkcjonowaniem Domu;
- Współpraca z instytucjami wspomagającymi działalność Domu;
- Egzekwowanie od pracowników należytego wykonywania obowiązków;
- Właściwe organizowanie życia mieszkańcom Domu;
- Wydawanie zarządzeń regulujących działalność Domu;
- Rozpatrywanie skarg i wniosków kierowanych do Domu.
- Nadzór nad realizacją zadań Działu Administracji i podległych pracowników na samodzielnych stanowiskach;
- Wykonywanie obowiązków administratora ochrony danych osobowych.
§ 8.
- Główny Księgowy, który podlega bezpośrednio Dyrektorowi Domu, kieruje Pionem Finansowo-Księgowym.
- Do zadań Głównego Księgowego należy kierowanie i nadzór nad całokształtem spraw związanych z działalnością finansowo-księgową Domu zgodnie z obowiązującymi przepisami, a w szczególności bieżący nadzór nad wydatkowaniem środków publicznych pochodzących z dotacji Urzędu miasta stołecznego Warszawy i odpłatności mieszkańców oraz sporządzanie stosownych sprawozdań.
§ 9.
- Do podstawowych zadań Pionu Finansowo-Księgowego należy:
- Opracowywanie projektów planów finansowo-księgowych i sprawozdań z ich wykonania;
- Przygotowywanie okresowych analiz ekonomicznych z wykonania poszczególnych planów finansowych;
- Prowadzenie ksiąg rachunkowych;
- Prowadzenie ewidencji księgowej wszystkich składników majątkowych;
- Prowadzenie gospodarki finansowej łącznie z płacami, podatkami i składkami;
- Prowadzenie magazynów;
- Prowadzenie kasy i depozytów mieszkańców Domu;
- Bieżąca kontrola finansowa działalności Domu;
- Opracowywanie polityki rachunkowości i przedstawianie ich do zatwierdzenia Dyrektorowi Domu.
§ 10.
- Zastępcy Dyrektora, kierujący poszczególnymi pionami, ponoszą odpowiedzialność za należytą organizację pracy, prawidłowe, sprawne i terminowe wykonywanie zadań, przestrzeganie przepisów prawa w zakresie realizacji zadań oraz przestrzegania porządku i dyscypliny przez podległych pracowników.
- Do zadań Zastępców Dyrektora, podlegających bezpośrednio Dyrektorowi Domu, należy w szczególności:
- Zapewnienie właściwej i terminowej realizacji zadań określonych w Regulaminie Organizacyjnym;
- Przygotowywanie okresowych ocen, analiz, planów oraz sprawozdań z realizacji zadań objętych zakresem działania Pionu;
- Wykonywanie kontroli wewnętrznej w stosunku do podległych pracowników;
- Nadzór nad przestrzeganiem przez pracowników dyscypliny pracy, Regulaminu Organizacyjnego, przepisów BHP i p. poż, instrukcji kancelaryjnych i innych przepisów;
- Ocena podległych pracowników oraz kierowanie do Dyrektora Domu wniosków w sprawach personalnych podległych pracowników;
- Nadzór nad mieniem i sprzętem znajdującym się w dyspozycji Pionu;
- Utrzymanie porządku i czystości w swoim Pionie.
§ 11.
- Do podstawowych zadań Pionu Opiekuńczego należy:
- Świadczenie usług opiekuńczych mieszkańcom Domu;
- Świadczenie usług bytowych w zakresie zamieszkania, utrzymania czystości i higieny oraz wyposażenia w odzież i obuwie;
- Zapewnienie mieszkańcom możliwości korzystania ze świadczeń medycznych przysługujących im z tytułu powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego;
- Prowadzenie dokumentacji pielęgnacyjno-opiekuńczej mieszkańców Domu na zasadach obowiązujących w przepisach prawa;
- Zapewnienie sprawnego działania sekcji kuchni;
- Zapewnienie sprawnego działania sekcji pralni.
§ 12.
- Do podstawowych zadań Pionu Terapii, Aktywizacji Społecznej i Gospodarczego należy:
- Świadczenie usług wspomagających w zakresie zapewnienia właściwych zajęć usprawniających dla mieszkańców Domu;
- Aktywizacja mieszkańców poprzez dostęp do terapii zajęciowej, organizowanie imprez, spotkań, wycieczek i innych uroczystości dla mieszkańców Domu;
- Umożliwienie mieszkańcom rozwijanie osobowości i poczucia własnej wartości;
- Pomoc psychologiczna mieszkańcom Domu;
- Pomoc psychologiczna personelowi Domu;
- Prowadzenie szkoleń dla personelu Pionu Opiekuńczego;
- Koordynowanie pracy z mieszkańcami Domu wymagającymi pomocy psychologicznej;
- Opracowywanie indywidualnych planów wsparcia oraz koordynowanie działań zmierzających do ich realizacji;
- Stymulowanie nawiązywania, utrzymania i rozwoju kontaktu ze społecznością lokalną;
- Rozwijanie i kształtowanie oferty integracyjnej na rzecz środowiska senioralnego;
- Wspieranie nieodpłatnej działalności na rzecz rozwoju usług społecznych;
- Współpraca w zakresie pobudzania, rozwijania i zaspakajania potrzeb kulturowo-twórczych mieszkańców Domu i lokalnego środowiska senioralnego;
- Udział w inicjatywach wspierających środowisko senioralne, kształtujących pozytywny wizerunek starości oraz pogłębiających więzi międzypokoleniowe;
- Prowadzenie działań na rzecz przygotowania, rozwijania i kształtowania aktywności lokalnej społeczności wobec starości i seniorów;
- Wzbogacenie integracyjnej oferty świadczonej mieszańcom Domu o działania na rzecz lokalnego środowiska senioralnego np. udział w projektach edukacyjnych, popularyzatorskich, poradniczych, ;
- Aktualizacja stron internetowych oraz obsługa mediów społecznościowych;
- Pełnienie roli administratora systemów informatycznych;
- Konserwacja sprzętu komputerowego i eksploatacja oprogramowania;
- Kierowanie i nadzorowanie pracy konserwatorów, pracowników gospodarczych i pracowników ochrony;
- Nadzorowanie robót ogrodniczych.
§ 13.
- Do podstawowych zadań Działu Administracji podlegającego bezpośrednio Dyrektorowi Domu, należy:
- Zapewnienie prawidłowości eksploatacji wyposażenia i zabezpieczenie wszystkich pomieszczeń Domu;
- Zaopatrywanie w niezbędne materiały biurowe i środki czystości, meble oraz urządzenia techniczne;
- Organizowanie i nadzorowanie remontów oraz bieżących napraw;
- Zapewnienie prawidłowej pracy urządzeń technicznych;
- Zapewnienie terminowego wykonywania przeglądów technicznych i kontroli urządzeń technicznych;
- Prowadzenie dokumentacji związanej z ubezpieczeniem mienia Domu.
- Prowadzenie:
- Rejestru umów.
- Gromadzenie i przechowywanie dokumentacji technicznej maszyn i urządzeń będących na wyposażeniu Domu.
- Gromadzenie i przechowywanie dokumentacji dotyczącej obiektów i infrastruktury.
- Prowadzenie zakładowej składnicy akt.
- Bieżąca kontrola nad pracą kierowcy.
§ 14.
- Do zadań wieloosobowego stanowiska pracy pracowników socjalnych, którzy podlegają bezpośrednio Dyrektorowi Domu, należy:
- Realizacja pracy socjalnej na rzecz mieszkańców;
- Stymulowanie nawiązywania, utrzymywanie i rozwijanie kontaktu z rodziną;
- Prowadzenie dokumentacji mieszkańców;
- Obsługa kandydatów do Domu;
- Prowadzenie rejestru i załatwianie skarg i wniosków mieszkańców;
- Ścisła współpraca z Radą Mieszkańców oraz obsługa kancelaryjno-biurowa Rady Mieszkańców.
§ 15.
- Do zadań specjalisty do spraw kadr i organizacji, podlegającego bezpośrednio Dyrektorowi Domu, należy:
- Przygotowywanie umów o pracę;
- Prowadzenie dokumentacji dotyczącej pracowników Domu;
- Nadzór nad rekrutacją i dbałość o działania mające na celu pozyskiwanie nowych pracowników;
- Organizacja niezbędnych szkoleń dla pracowników.
§ 16.
- Do zadań Kapelana, który podlega bezpośrednio Dyrektorowi Domu, należy umożliwienie zaspokajania potrzeb religijnych mieszkańców Domu.
§ 17.
- Zadania osób na samodzielnym stanowisku do spraw BHP i p. poż. oraz Radcy Prawnego regulują odrębne przepisy.
§ 18.
- Kontrola wewnętrzna jest wykonywana przez Dyrektora Domu, Głównego Księgowego oraz Zastępców Dyrektora. Celem kontroli jest zapewnienie właściwej działalności Domu.
- Kontrolę sprawują:
- Dyrektor Domu – w stosunku do wszystkich pracowników Domu.
- Główny Księgowy – w stosunku do wszystkich pracowników Domu w zakresie działalności finansowej.
- Zastępcy Dyrektora – w stosunku do podległych pracowników.
- Kontrola, o której mowa w ustępie 1 niniejszego paragrafu obejmuje:
- Prawidłowość realizacji zadań planowych;
- Przestrzeganie zasad poprawności merytorycznej sprawowanej opieki nad mieszkańcami Domu;
- Przestrzeganie obowiązujących przepisów w działalności Domu, w szczególności postanowień niniejszego Regulaminu.
Rozdział IV
GOSPODARKA FINANSOWA
§ 19.
-
- Dom prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Sporządzane roczne sprawozdanie finansowe Domu stanowi część łącznego sprawozdania finansowego Towarzystwa.
- Koszty funkcjonowania Domu, jako działalności nieodpłatnej pożytku publicznego Towarzystwa, pokrywane są w części przez Prezydenta miasta stołecznego Warszawy na zasadach określonych w umowie na prowadzenie Domu; w pozostałej części pokrywane są jako wsparcie Towarzystwa ze środków własnych, darowizn rzeczowych i gotówkowych, dodatkowego wsparcia finansowego pochodzącego od instytucji rządowych, samorządowych, pozarządowych, środków pomocowych i osób fizycznych.
- Koszty funkcjonowania Domu, jako działalności odpłatnej pożytku publicznego Towarzystwa, w całości lub w części pokrywane są z opłat mieszkańców pobieranych na zasadach określonych w paragrafie 4 ustęp 5 niniejszego Regulaminu.
- Dyrektor Domu jest uprawniony do przyjmowania darowizn rzeczowych, związanych z bieżącym funkcjonowaniem Domu oraz innych darowizn celowych, dokonywanych na rzecz Domu.
- Dyrektor Domu zobowiązany jest informować na bieżąco Zarząd Towarzystwa o wszelkich uzyskanych darowiznach oraz uzyskaniu dodatkowego wsparcia finansowego bądź rzeczowego. W przypadku gdy wartość darowizny bądź proponowanego wsparcia przekracza 20.000,– złotych konieczna jest pisemna zgoda Zarządu Towarzystwa na jej przyjęcie.
§ 20.
- Prezydent miasta stołecznego Warszawy za pośrednictwem Dyrektora Warszawskiego Centrum Pomocy Rodzinie sprawuje nadzór nad działalnością Domu w zakresie kryterium legalności i celowości gospodarki środkami pochodzącymi z dotacji, o których mowa w § 4 ustęp 3, 4 i 5 niniejszego Regulaminu, a Dom prowadzi dokumentację i wykonuje obowiązki przewidziane dla niego w tej umowie.
- Dyrektor Domu przedkłada Warszawskiemu Centrum Pomocy Rodzinie dokumentację i sprawozdanie wynikające z umowy, o której mowa w § 4 ustęp 3, 4 i 5 niniejszego Regulaminu.
§ 21.
- Nadzór nad działalnością Domu sprawują organy statutowe Towarzystwa.
Rozdział V
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 22.
- Dyrektor Domu przyjmuje interesantów w sprawach skarg i wniosków w każdy wtorek od godziny 12 do godziny 18.
§ 23.
- Wnioski i skargi podlegają wpisowi do rejestru. Rejestr zawiera następujące pozycje:
- numer porządkowy sprawy;
- data wpisu;
- imię i nazwisko interesanta;
- skrócona treść skargi/wniosku;
- nazwisko i imię osoby załatwiającej skargę/wniosek;
- sposób i data załatwienia sprawy.
§ 24.
- Mieszkańcy Domu mogą załatwiać swoje sprawy oraz składać wnioski, skargi i zażalenia u Dyrektora Domu, jego Zastępców oraz Głównego Księgowego w ich godzinach urzędowania.
- Uprawnienia pracowników w wyżej wymienionym zakresie regulują zapisy Regulaminu Pracy.
§ 25.
- Na tablicach porządkowych, w ogłoszeniach i korespondencji Dom używa nazwy „Dom Pomocy Społecznej Towarzystwa Przytułku św. Franciszka Salezego w Warszawie”.
§ 26.
- Zmiana niniejszego Regulaminu może nastąpić w trybie przewidzianym dla jego przyjęcia.
- O dokonanych zmianach w Regulaminie Zarząd Towarzystwa powiadamia Wydział Polityki Społecznej Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie, który prowadzi Rejestr Domów Pomocy Społecznej.
§ 27.
- Regulamin wchodzi w życie z dniem 1 kwietnia 2019 roku.